Ezen tényezők egyike a stressz, amely fokozhatja az érzelmi evést. Milyen okai lehetnek a stresszevésnek, érzelmi evésnek?

A kortizol okozta sóvárgás

A stressz megnöveli a stresszhormon, az úgynevezett kortizol szintjét a szervezetben. A kortizolnak alapvetően jótékony funkciója van, de a krónikus stressz okozta túlzott kortizolszint már számos problémát okozhat. Többek között sóvárgást okozhat a sós vagy édes ételek után.

Társasági evés

A stressz enyhítésének egyik remek módja, mások társaságában tölteni az időt, és ez gyakran jelent közös evést is. Egy jó kávé és sütemény társaságában kisírni a bánatot a barátnőknek, összeülni a srácokkal egy beszélgetésre, filmnézésre, és megbontani néhány zacskó rágcsálnivalót, stb. Rövid távon ettől jobban érezheti magát az ember, de később megbánhatja.

Ideges rágcsálás

Néhányaknak az ideges, szorongó helyzetekben ingere támad arra, hogy rágcsáljon valamit. Van, aki a körmét rágja, míg mások nassolnak, esznek ilyenkor, még ha nem is éhesek. De akár az unalom is kiválthatja ugyanezt az ingert.

Gyermekkori rossz szokás

Sokaknak vannak olyan megnyugtató gyermekkori emlékei, amelyeknek része valamilyen étkezés is. Függetlenül attól, hogy a szülők édességgel jutalmaztak-e, sütivel bánat esetén, vagy a kedvenc ételt készítették valamilyen siker megünneplésére, ez is hozzájárulhat az érzelmi evés kialakulásához. Ez azt jelenti, hogy stressz esetén a kedvenc ételekben keres megnyugvást az ember. A hatékonyabb megküzdési stratégiák kialakítása segíthet megszabadulni ettől a rossz szokástól.

Az érzelmek elfojtása

Egy másik oka lehet az érzelmi evésnek az, ha a kellemetlen érzéseket azzal próbálja valaki elhallgattatni, hogy eszik rájuk valamit. Például a másik emberrel való konfrontáció, nyílt kommunikáció helyett a csalódást egy kis nassolnivalóval kezeli. Az étel elvonhatja a hangsúlyt a haragról, a félelemről, a szorongásról, és egyéb kellemetlen érzésekről, amelyeket elfojtanánk.

Az érzelmi evésnek tehát számos oka lehet. Mivel hosszú távon sem az alaknak, sem az egészségnek nem tesz jót, fontos tudatában lenni annak, mi váltja ki az érzelmi evést, ezeket a tényezőket érdemes szemmel tartani, és egészségesebb megküzdési stratégiákat kifejleszteni a probléma kezelésére.

(VIA)

Fotó: Getty Images

A fényképek feltöltője és a cikk írója