Milyen ételekben találhatók meg ezek, miből érdemes rendszeresen fogyasztanunk?

Vitaminok

Vitaminokból vannak vízben oldódók, melyeket szervezetünk rendszeresen kiürít, és zsírban oldódók, melyekből a májban és a zsírszövetekben raktározódik.

Vízben oldódó vitaminok forrásai

  • B1: sonka, szójatej, görögdinnye, makktök
  • B2: tej, joghurt, sajt, teljes kiőrlésű gabonafélék, B2-vitaminnal dúsított gabonafélék, gomba, burgonya
  • B3: baromfihús, halak, teljes kiőrlésű gabonafélék, B3-vitaminnal dúsított gabonafélék
  • B5: csirkehús, teljes kiőrlésű gabonafélék, brokkoli, avokádó, gomba
  • B6: baromfihús, halak, hüvelyesek, tofu és más szójatermékek, banán
  • B7: teljes kiőrlésű gabonafélék, tojás, szójabab, halak
  • B9: spárga, spenót, brokkoli, hüvelyesek, narancslé
  • B12: húsfélék, baromfihús, halak, tej, sajt, B12-vitaminnak dúsított szójatej és gabonafélék
  • C-vitamin: citrusfélék, burgonya, brokkoli, paprika, spenót, eper, paradicsom, kelbimbó

Zsírban oldódó vitaminok forrásai

  • A-vitamin: marhahús, máj, tojás, halak, édesburgonya, sárgarépa, sütőtök, spenót
  • D-vitamin: zsíros halak, tej
  • E-vitamin: növényi olajok, leveles zöldségek, teljes kiőrlésű gabonák, olajos magvak
  • K-vitamin: fejes káposzta, tojás, tej, spenót, brokkoli, kelkáposzta

Ásványi anyagok és nyomelemek forrásai

  • Kalcium: joghurt, sajt, tej, leveles zöldségek
  • Klorid: só
  • Magnézium: spenót, brokkoli, hüvelyesek, olajos magvak
  • Kálium: hús, tej, hüvelyesek, gabonafélék, édesburgonya
  • Nátrium: só, szójaszósz
  • Króm: húsfélék, baromfihús, halak, olajos magvak, sajt
  • Réz: kagyló, olajos magvak, teljes kiőrlésű gabonák, bab, aszalt szilva
  • Jód: jódozott só, tenger gyümölcsei
  • Vas: vörös húsok, baromfi, tojás
  • Mangán: olajos magvak, hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonák, tea
  • Szelén: tenger gyümölcsei, olajos magvak
  • Cink: húsfélék, kagyló, hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonák

(VIA)

Fotó: Getty Images

A fényképek feltöltője és a cikk írója