Kezdőlap Érdekességek 20 étel, amit nem szabadna nyersen fogyasztani

20 étel, amit nem szabadna nyersen fogyasztani

69
0

A nyers-étel diéta trendjének növekvő népszerűsége révén elgondolkodtunk, vajon melyek azok az ételek, amelyek fogyasztása valóban feldolgozatlan formában egészségesebb számunkra, és melyekről derül ki, hogy kártékony.

  1. Tej

Az állati eredetű tej fogyasztásra mára elég megosztó témává nőtte ki magát. Egyre többen teszik le a voksukat a növényi eredetű tejek fogyasztása mellett. Sokan azonban még a mai napig azt vallják, hogy a friss tej, a legjobb az emberi szervezet számára,legyen szó itt a legközkedveltebb tehén tejről, kecske vagy akár báránytejről. Fontos azonban tudni, hogy az állati eredetű tejek feldolgozatlan, pasztőrözetlen formában tartalmazhatnak olyan káros baktériumokat melyek fogyasztása súlyos fertőzések kialakulásához vezethet.

2. Fodros kel

Köztudott, hogy a kelkáposzta az egyik legegészségesebb táplálékforrás a világon. Azzal viszont kevesebben vannak tisztában, hogy túlzott mértékű fogyasztása, olyan hormonális rendellenességek kialakulásához vezethet, mint a magas vércukorszint, de okozhat túlsúlyt vagy anyagcserezavart is.

3. Tojás

A nyers tojás fogyasztás bizonyos kultúrákban, mint Japán vagy Korea, megszokottnak számít. A mítoszt, miszerint a nyers tojás egészségesebb mint főtt vagy sült társai, egy tanulmányban leplezték le, melyből kiderült, hogy a főtt tojásból származó fehérje felszívódása jóval magasabb mint a nyersen fogyasztott változaté. Továbbá köztudott, hogy a nyersen elfogyasztott tojás esetében magas a szalmonella fertőzés kockázata.

4. Mandula

Alkalmi csemegének kiváló, nagyon egészséges és nélkülözhetetlen tápanyagokat tartalmaz. Különösen gazdag biotinban, E-vitaminban, magnéziumban, rézben, mangánban, és aminosavakban. Emellett pedig olyan esszenciális, egyszeresen telítetlen zsírokat is tartalmaz, melyek óvják többek között a szívünk, a vérereink egészségét. Túlzott fogyasztása magas rosttartalma miatt, azonban okozhat székrekedést és puffadást. Továbbá tudni kell, hogy a mandula hidrogén-cianidot tartalmaz, amely szélsőséges esetben a központi idegrendszer működésének zavarát is előidézheti.

5. Bodza

A bodza virágai és fekete bogyói is gyógyító hatásokkal rendelkeznek. A bodza virágai gazdagok flavonoidokban, szaponinokban, de illóolajat és nyálkát is tartalmaznak. Az apró, fekete színű bogyók tele vannak A-, B- és C-vitaminokkal, fehérjékkel, illetve magnéziummal, káliummal, kalciummal, vassal és foszforral. A bodza vértisztító, vízhajtó és lázcsillapító hatásokkal rendelkezik. De erre a célra elsősorban a bodza virágai a legalkalmasabbak. A bodza bogyója azonban enyhén mérgező lehet, ezért fogyasztása csak hőkezelése után javasolt.

6. Liszt

Sokan előszeretettel kóstolgatnak a nyers sütitésztából sütögetés közben ,ugyanis nincsenek tisztában a szalmonella magas kockázatával.A liszt egy nyers mezőgazdasági termék, tehát nem esett át semmilyen hőkezelésen, ezért tartalmazhat baktériumokat, mint például E.coli baktérium, ami a szalmonella fertőzés kialakulásához vezethet.

7. Kelbimbó

Szüleink nem véletlenül parancsoltak ránk, annak idején az ebédlőasztalnál, hogy együk meg a kelbimbót. Bár nem tartozik a legnépszerűbb zöldségek közé, rengeteg hasznos tápanyagot tartalmaz. Ahhoz képest, hogy zöldség, igazán magas a fehérje tartalma, ezenkívül tartalmaz a C- és a K-vitamin-t. Általánosságban fogyasztható nyersen is, azoknak még sem javasolt, akik pajzsmirigy-alul-működésben szenvednek, mivel a zöldség további problémákat idézhet elő.

8. Alma

Az alma gyümölcshúsa egészséges és ízletes, magja azonban rendkívül mérgező. Amigdalinokat tartalmaznak, amik cianidokat szabadítanak fel. Bár a halálos adaghoz rengeteget, körülbelül 40 almamagot kellene elfogyasztani, a kutatók szerint kis mennyiségben is veszélyes lehet.

9. Kesudió

A kesudió nemcsak finom, hanem fogyasztása hozzájárul az egészséges koleszterinszint megőrzéséhez, csökkenti a szívroham kockázatát, valamint segít fenntartani az egészséges testsúlyt. A nyers kesudió ugyanakkor a bőrfelszínnel érintkezve heves bőrirritációt válthat ki.

10. Tonhal

A nyers tonhal nagyon magas higanytartalma káros hatással lehet a szív- és érrendszerre, valamint a központi idegrendszerre. Egy tanulmányban igazolták, hogy a higany mennyisége körülbelül 40-60 százalékkal csökkent a hőkezelt halban, mint nyers állapotában.

11. Csírák

A csírák népszerűsége rendkívül gyorsan növekedik a reform konyha kedvelői körében. Gazdag tápanyagforrással rendelkeznek. Fogyasztása azonban előidézhetnek hasi görcsöket, a hasmenést és hányást is.

12. Paradicsom

Noha a paradicsom termesztésen nyersen is bátran fogyasztható, a Cornell Egyetem kutatói kimutatták, hogy főtt formában paradicsom antioxidáns aktivitása jóval nagyobb. Fogyasztás előtt egyébként mindeképpen érdemes megmosni, ugyanis a paradicsom a 10. helyen található azon a listán, amelyre a növényvédőszer-maradékkal rendelkező zöldségek kerültek fel. A paradicsom szára, levele és a még éretlen termése mérgező, ezért nem fogyasztható.

13. Limabab

A limabab hasonlít a közönséges babhoz. Magja azonban linamarint tartalmaz, amely nyers fogyasztás esetén cianidot termel. Hőkezelés során azonban a cianidszint csökken, így biztonságosan fogyaszthatóvá válik.

14. Burgonya

A burgonya nyersen olyan anyagokat tartalmaz, a szervezet számára akadályozzák emésztését és a tápanyagok felszívódását. De nagy mennyiségben előidézhet álmosságot, viszketést, érzékenységet is.

15. Csirke

A nyers csirkehús szalmonellát és campylobactert tartalmazhat, fogyasztása súlyos betegségeket okozhat. Ezek a betegségek hasmenéssel, lázzal és hasi görcsökkel érkeznek. A csirkét ezért alaposan meg kell főzni és sütni. A hőkezelés során a hús belső hőmérséklete legalább 75 Celsius fokot el kell érnie.

16. Gomba

A nyers gombák agaritint tartalmazhatnak. Kísérletek alapján igazolták , hogy ezek az anyagok az egerek epehólyagjában rákos elváltozásokat idéztek elő. Bár az embereknél ennek a kockázata sokkal alacsonyabb , ha megsütik vagy főzik a zöldséget jelentősen csökkenthető a veszély.

17. Vörösbab

A vörösbab Phytohemagglutinin nevű toxinokat tartalmaz. Ami az emberi szervezetnél hasmenést, akut gyomor-bélhurutot, émelygést és hányást idézhet elő, akár már 4-5 darab nyers vörösbab elfogyasztása esetén is. Az U.S. FDA szerint a vörösbabot legalább 5 órán keresztül kell áztatni, majd legalább 10 percig főzni, hogy a fogyasztása biztonságos legyen.

18. Rebarbara levél

A rebarbarát szára fogyasztható nyers formában is, a levelei azonban mérgezőek. Oxálsavat tartalmaznak, amely hasmenést, vörös színű vizeletet, hányingert és hányást okozhatnak.

19. Olívabogyó

Az olajbogyó nyersen teljes mértékben ehetetlen. A bogyók keserűek és csak hosszadalmas áztatás után válnak elfogyaszthatóvá.

20. Méz

A nyers méz a Clostridium botulinum baktériumspóráit tartalmazhat. Ez különösen veszélyes lehet a csecsemőkre, az egy évnél fiatalabb gyermekekre és a terhes nőkre, így számukra a fogyasztása nem javasolt. A botulizmusmérgezés émelygéssel, hányással, hasmenéssel, sőt, akár életveszélyes bénulással is járhat.

The post 20 étel, amit nem szabadna nyersen fogyasztani appeared first on BővebbenPortál.com.

A fényképek feltöltője és a cikk írója