Kezdőlap Életmód Mutatjuk, mire cseréld le a finomított cukrot!

Mutatjuk, mire cseréld le a finomított cukrot!

30
0

Evolúciós hozadékunk, hogy az édes ízt preferáljuk, részesítjük előnyben. Egyfajta függőséget is okozhat a cukorfogyasztás, hiszen szervezetbe jutásával nő az energiaszint, a koncentráló képesség, a figyelemkészség, az akaraterő, és az érzelmi ingadozások is csökkennek. Ezek rövidtávon valóban előnyös „mellékhatások”, azonban az egészséges táplálkozásnak nem alapköve a finomított cukor.

Sajnos az élelmiszeripar is számos célra használja a cukrot, illetve vele egyenértékű „társait”; jelen van az ételekben, mint kötőanyag; ízkialakító, sűrítő és konzerválószer. Aki szénhidrát-diétát követ (IR-esek, cukorbetegek), illetve a fogyni vágyók mindig körültekintően olvassák el az élelmiszer címkéket, mert számos olyan termék tartalmaz cukrot, amely alapvetően nem édes ízű.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint a teljes napi kalóriabevitel 10%-a származhat hozzáadott cukorból, de a kiegészítés hozzáteszi, az egészséges életmód kialakításában a napi 5% volna megengedett.

10%-nyi cukor egy 2000 kalóriás étrendben napi 50 gramm, az 5%-nyi 25 gramm cukrot jelent. Figyelembe véve, milyen sokrétű a cukor felhasználása, érdemes utánaszámolnod, Te mennyit fogyasztasz naponta!

Természetes édes íz

Ha egészséges táplálkozásra törekszel, valamint természet- és egészségtudatos vagy, válassz minél természetesebb édesítő anyagot, mely tartalmaz értékes tápanyagokat is: méz, aszalt gyümölcsök, gyümölcspépek, gyümölcsszirupok (pl. datolyaszirup), juharszirup, agavé szirup, rizsszirup, kókuszvirág cukor.

Félreértés ne essék, nem ezekből fogod fedezni a vitamin- és ásványianyag-beviteledet, de mivel nem kémiailag kezelt, „átmosott” édesítőről van szó, bizonyára jobb hatással van a szervezetedre és lelkedre.

Viszont energiatartalmuk, szénhidrát-tartalmuk közel azonos a cukoréval, így nem mondhatók éppen diétásnak!

Cukoralkoholok

A legtöbb édesítőszeres, diabetikus készítmény már ezek felhasználásával készül: maltit, xilit, eritrit, szorbit, mannit, izomalt, laktit.

Különféle szénhidrátok redukciójával előállított alkoholok, de egyiknek sincs a szó szoros értelemben vett alkoholhoz hasonló bódító hatása. Leggyakrabban gabonák szárából és héjából állítják elő a cukoralkoholokat. Édes ízű, színtelen, kristályos anyagok. Energiatartalmuk ugyan alacsonyabb a cukorénál, de tartalmaznak kalóriát, szénhidrátot, így a vércukorszintet is emelik. Szigorúan véve beleszámolandók az étrend szénhidrát-keretébe. Kivétel ez alól az eritrit, melynek glikémiás indexe 0, azaz nem emeli a vércukorszintet és nincs felszívódó szénhidrát-tartalma.

Bizonyítottan fogszuvasodás-ellenes hatásúak, biztosan észrevetted már, hogy a legtöbb rágó xilitet tartalmaz. Az is feltűnt már talán, hogy nagy mennyiségben (napi 40-50 gramm felett) hasfájást, puffadást, hasmenést okozhatnak! Kiválóan alkalmazhatók sütéshez-főzéshez, de nem karamellizálhatók, és az élesztő sem képes bontani őket.

CUKORALKOHOLOK (POLIOLOK) ÖSSZEHASONLÍTÁSA
édesítő anyag édesítő erő a cukorhoz képest (%)

glikémiás index

(vércukorszint-növelő hatás)

energiatartalom (kcal / g)

felszívódó szénhidrát-tartalom

(%)

szacharóz

(kristálycukor)

100 60 4 100
xilit (E 967) 100 12 2,4 50-60
maltit (E 965) 75 45 2,1 65
eritrit (E 968) 70 0 0,2 0
szorbit (E 420) 60 9 2,6 60
mannit (E 421) 60 0 1,6 35
izomalt (E 953) 50 9 2 50
laktit (E 966) 40 5 2 75

 

Mesterséges édesítőszerek

A jelenleg alkalmazási engedéllyel rendelkező energiamentes édesítőszerek:

  • acelszufám-K (E 950)
  • aszpartám (E 951)
  • aszpartám-acelszulfám só (E 962)
  • ciklamát (E 952)
  • neoheszperidin DC (E 959)
  • szacharin (E 954)
  • szukralóz (E 955)
  • taumatin (E 957)
  • neotám (E 961)
  • szteviol-glikozidok (E 960)

Szinte energiamentesek, nem kell beleszámolni a szénhidrát-fogyasztásba, és kis mennyiségben is elegendő a használatuk, hiszen édesítő erejük többszöröse a cukorénak!

Sok hiedelem, félelem övezi a mesterséges édesítőszereket, azonban mielőtt bármit is elvetnél, mindig tartsd szem előtt, hogy az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) szigorú biztonságossági vizsgálatoknak – melyek akár 10 évig is eltarthatnak – veti alá ezeknek a kémiai anyagoknak a használatát, fogyasztását. Tény, hogy nem természetesek (a stevia csak természetes eredetű, nem ugyanaz), de a megengedett napi bevitel (ADI) az a mennyiség, melyet bátran fogyaszthatsz minden egészségügyi probléma nélkül.
Példaképp: aszpartámból (melynek az ADI-értéke 40 mg/testtömeg kg/nap) egy 60 kg-os hölgynek napi 280 db tablettát kéne elfogyasztania ahhoz, hogy az édesítő biztosan káros legyen az egészségére.

Sütéshez-főzéshez az aceszulfám-K, a ciklamát, a szukralóz és a szteviol-glikozidok alkalmasak, mert hőállóak. A legtöbb bolti termékben azonban keverve, vegyesen fordulnak elő. Többségük nem bomlik le a szervezetben, változatlan formában ürülnek vizelettel vagy széklettel.

Fotó: 123RF

A fényképek feltöltője és a cikk írója