Kezdőlap Életmód Tények és tévhitek a sav-lúg egyensúlyról

Tények és tévhitek a sav-lúg egyensúlyról

26
0

Optimális esetben a testnedvek enyhén lúgos kémhatásúak – kivéve a gyomornedveket, hiszen ott fontos a sav jelenléte a megfelelő emésztéshez. Egyre több ember szenved krónikus elsavasodásban, mely rövid távon kellemetlen panaszokat okoz, ám évek múlva komolyabb betegségek forrása is lehet.

Mi okozza az elsavasodást?

Elsősorban a helytelen étrend a probléma forrása, ám a dolog ennél összetettebb. Savasodást vált ki:

  • túl sok savas és túl kevés lúgos hatású táplálék
  • vitamin- és ásványianyag hiány
  • krónikus stressz
  • helytelen légzés
  • környezeti méreganyagok

Ha úgy érzed, mindezek jellemzők rád, figyeld meg a tüneteidet is!

A túlsavasodás jelei

Gyakran nem is tudod, mi lehet a bajod, csak egyszerűen nem érzed jól magad. Hol feltűnő, hol eltűnő panaszokat, enyhébb fájdalmakat érzel. Ezek azok a jelek, melyek elsavasodásra utalnak:

  • állandó fáradtságérzet
  • evéskényszer
  • visszatérő fejfájások
  • ízületi fájdalmak
  • bőrproblémák, viszketés, akne
  • kellemetlen lehelet
  • emésztési zavar

Első lépésként kérj egy vérvizsgálatot a háziorvosodtól, hogy kiderüljön, nincs-e valamilyen szervi problémád. Ha ezt kizártátok, következhet a tested lúgosítása.

Jó-e, ha csak lúgos ételt eszem?

Mint mindenben, itt is az egyensúly a lényeg. Hacsak nem kizárólag nyers zöldségeket fogyasztasz, óhatatlanul bekerül savas hatású táplálék is az étrendedbe. A lényeg, hogy a lúgosító ételek kapjanak főszerepet. Így ellensúlyozod a kevésbé előnyös táplálékok hátrányait.

Azonban, ha már felfedezted magadon az elsavasodás tüneteit, érdemes lúgosító kúrát tartanod, amikor 7-10 napig teljesen kizárod a savas hatású élelmiszereket, és főként nyers és párolt zöldségeket, zöldségleveket, bogyós gyümölcsöket fogyasztasz.

Honnan tudjam, milyen kémhatású?

Szerencsére egyre több táblázatot találsz az interneten vagy a témával foglalkozó könyvekben, melyekből kiderül az egyes táplálékok kémhatása. Alapszabályként megjegyezheted, hogy a zöldségek, különösen a zöld színűek, lúgosítják a szervezetedet. Ezután következnek a savanyú gyümölcsök, majd néhány előnyös gabonaféle, mint a köles, a hajdina, az édesebb gyümölcsök. Enyhén savasít a többi gabona, a barna rizs, a teljes őrlésű búzafélék, a hüvelyesek közül a csicseriborsó, a vörös lencse. Ám utóbbiakat csíráztatva már kedvezőbb hatást érsz el.

Rendkívül savasítanak a húsfélék, a sajtok, a túró, valamint a cukor és az édes üdítőitalok. Ha ezek rendszeresen szerepelnek étrendedben, szinte garantált az elsavasodás.

Amint helyreáll az egyensúly, sokkal energikusabb leszel, és mérsékled a mozgásszervi panaszok, egyes daganatos betegségek és emésztőrendszeri problémák kockázatát.

Fotó: 123RF

A fényképek feltöltője és a cikk írója