[sz]Fotó: Flickr – Anthony Quintano[sz]

A világ legnagyobb tech cégei alapvetően átalakítják mindazt, amit az üzleti életről eddig tudtunk. Gyorsabban és nagyobbra nőnek, mint bármelyik vállalat korábban. Az elemzők pedig csak kapkodják a fejüket.

Azt eddig is lehetett tudni, hogy a 21. század aranya az adat.

Azok a cégek, amelyek a legtöbb adat birtokába jutnak, döntő befolyásra tesznek szert százmilliók élete felett, nagyobb hatalmat kapnak, mint sok kormány, és hihetetlen pénzeket keresnek.

A fölényük könnyen behozhatatlanná válhat.

Nem véletlenül kezdett az Egyesült Államok kongresszusa vizsgálatba a négy technológiai gigacég: az Amazon, az Apple, a Google (Alphabet) és a Facebook ellen.

Amikor a múlt hónapban meghallgatták a cégek élén álló négy vezetőt, nem úgy tűnt, mintha egy pillanatra is zavarba jöttek volna. Jeff Bezos, Tim Cook, Sundar Pichai és Mark Zuckerberg számára szinte korlátlan források állnak rendelkezésre, és cégeik vagyona szédítő ütemben nő.

[kapcsolodo]kongresszus-ele-ideztek-a-facebook-az-apple-a-google-es-az-amazon-vezereit/[kapcsolodo]

A Concorde Alapkezelő blogja számolt be róla nemrég, hogy

az Apple kiváló gyorsjelentésének hírére július 31-én, egyetlen kereskedési napon 10,47 százalékkal nőtt a cég árfolyama. Ez 173 milliárd dollárt jelent. Annyit, amennyit az ExxonMobil ma ér, pedig alig kilenc éve még ez az olajcég volt a világ legértékesebb vállalata.

Ma a tőzsdei cégek között az Apple áll az élen, a piaci kapitalizációja 1.821 milliárd dollár. És jelenleg már négy ezermilliárdos technológiai cég van: az Apple, az Amazon, a Microsoft és a Google. Senkinek sem lehet kétsége afelől, hogy ehhez a négyeshez nemsokára a Facebook is csatlakozik majd. A koronavírusjárvány egyáltalán nem ingatta meg a technológiai óriásokat.

Egyetlen nappal a négy gigacég vezetőinek kongresszusi meghallgatása után arról számoltak be, hogy az elmúlt negyedévben együttesen 28,6 milliárd profitra tettek szert, miközben az Egyesült Államok gazdasága történetének egyik legsúlyosabb visszaesését éli át.

A kereskedelmi minisztérium adatai szerint 2020. második negyedévében az amerikai GDP 9,5%-kal csökkent, miközben az Amazon az egy évvel ezelőttihez képest 40%-kal növelte eladásait és megduplázta profitját, miként a Facebook is. Az Apple annak ellenére jutott 11,25 milliárd dolláros haszonhoz, hogy a pandémia miatt világszerte sok boltját kényszerült bezárni. Még a Google-t birtokló Alphabet járt a legrosszabbul a hirdetések 10%-os csökkenésével, de a vártnál így is jobban teljesített.

A négy cég tőzsdei részvényeinek értéke március óta átlagosan 35%-kal nőtt, szemben az 500 legnagyobb amerikai vállalat részvénymozgását figyelő S&P Index 10%-ával.

Tehát a vásárlási kedv lanyhulása jóval kevésbé érintette őket, mint a gazdaság más szektorait – állapítja meg a New York Times.

A kontraszt nagy mértékben azzal magyarázható, hogy e technológiai gigacégek az üzleti élet egy különleges szegmensében harcoltak ki maguknak monopolhelyzetet, és a világjárvány is nekik kedvezett.

A karantén óriási mértékben megnövelne az on-line vásárlást, amelyben az Amazon világelső, ráadásul számos cég az ő felhőjükön keresztül kényszerült termékei árusítására. Az Amazonnak 2020 második negyedévében 88,9 milliárdos forgalma volt, és profitját úgy duplázta meg 5 milliárdra, hogy még számos kapacitás-növelő beruházása is volt.

„A Covid-19 valóságos növekedési hormont injekciózott az Amazonba”

– állapította meg Tom Forte pénzügyi elemző.

[next]

Pedig Bezos áprilisban még azt mondta a befektetőknek, hogy nem számol profittal, sőt, a veszteség is elképzelhető, mert több mint 4 milliárdot emészthetnek fel a koronavírussal kapcsolatos költségek, beleértve azt a 300 milliót, amelyet alkalmazottai tesztelésére szán. Mindezek a kiadások azonban eltörpültek az on-line vásárlások 48%-os növekedése mellett.

A Facebook, az előrejelzéseket jócskán túlszárnyalva 11%-kal növelte második negyedévi bevételeit, profitja pedig elérte az 5,2 milliárdot.

Szárnyalásának eddig nem ártott sem az amerikai elnökválasztások alakításában vállalt szerepe, sem az álhírterjesztések, és nem zavarták számottevő mértékben sem a felhasználókat, sem pedig a hirdetőket.

Jelenleg már több mint 3 milliárdan mennek fel rendszeresen a legnagyobb közösségi oldalra. A cég adatai szerint a havi aktív felhasználók száma 12%-kal nőtt egy év alatt.

Azért Zuckerbergék mégsem ülhetnek nyugodtan a babérjaikon.

Június végén széles körű kampány indult Stop Hate for Profit néven, amelyhez csatlakozva több mint ezer cég csökkentette a FB-hirdetéseire szánt összeget az oldalon megjelenő gyűlöletbeszédek elleni tiltakozásul. A kivonulók között olyan nagyvállalatok vannak, mint a Ford, a Levi Strauss, a Honda, a Puma, az Adidas, a Volkswagen, a L’Oréal, a Nestlé vagy a Heineken. Bár hivatalosan nem csatlakozott a kampányhoz, még a Walt Disney is visszavonta reklámjait.

A Facebook a napokban figyelmeztette befektetőit, hogy júliusban a hirdetési bojkott jelentős visszaesést okozott, és hogy egy, a pandémiából eredő nagyobb gazdasági válság is érzékenyen érintheti bevételeiket.

Az Apple azonban nem panaszkodhat, eladásai 11%-kal nőttek.

A home office, az otthoni tanulás, a kényszerű közösségi távolságtartás ugyancsak keresetté tette eszközeit, főleg az iPad-eket és a Mac számítógépeket, de a cég legkedveltebb terméke, az iPhone eladásai is nőttek.

Az Alphabet, a Google anyavállalata, 2015-ös létrehozása óta először szenvedett el visszaesést a negyedévi bevételekben. A Wall Street-i elemzők előrejelzéseit így is jócskán meghaladta 38, 3 milliárdos bevételével és 6,96 milliárdos profitjával. Igaz, hogy kevesebb hirdetést adtak el a Google-keresésekkel, de ezt sikerült némileg kárpótolniuk YouTube-reklámokkal, valamint a felhőalapú számítástechnikai üzlettel.

Hogy milyen jövő vár a technológiai óriásokra, az függ attól is, mire jutnak azok a vizsgálatok, amelyeket az amerikai igazságügyi minisztérium, a szövetségi kereskedelmi bizottság és az érintett államok főügyészei kezdeményeztek. Ezek azonban évekig tarthatnak.

A bevételek fényében nem csoda, hogy a négy cégvezető nem mutat különösebb aggodalmat.

Jellemző Sundar Pichai reakciója: „A vizsgálatok eltartanak egy darabig, mi pedig majd elboldogulunk velük valahogy.”

A fényképek feltöltője és a cikk írója