[sz]Fotó: NASA/JPL-Caltech[sz]

A NASA élőben közvetíti a Perseverance marsjáró kilövését ma délután, amellyel kezdetét veszi a cég történetének egyik legnagyobb küldetése – írja a Science Alert.

A Mars-járó célja, hogy kiderítse: létezett-e élet a Marson.

Az űrszondát egy Atlas-V 541 típusú rakéta indítja majd útjára – ugyanezzel a típussal lőtték ki a Curiosity-t és a InSight Marsot is -, a mai lesz az első nap, amikor megpróbálkoznak az indítással. A NASA egyébként egy táblázatban is összefoglalta, hogy mikor van a legalkalmasabb időszak a kilövésre: augusztus 15-ig minden nap egy kétórás idősávot adtak meg magyar idő szerint délutánonként. Amennyiben az időjárási körülmények, vagy egyéb technikai nehézségek akadályozzák a kilövést, az elkövetkező két hétben próbálkoznak újra.

Az első kilövés magyar idő szerint 13.50-kor lesz a floridai floridai Cape Canaveral űrközpont 41-es indítóállásról.

A történelmi eseményt a NASA csatornáján élőben lehet követni:

A szonda a sikeres kilövést követően hét hónapot utazik majd a Marsig, 2021 februárjában érhet talajt a Jezero-kráterben. A tudósok szerint az a terület a Marson, ahol a legnagyobb eséllyel maradtak meg az életre utaló jelek – már ha voltak ilyenek. A marsjáró mellett egy speciális helikoptert, a Ingenuity-t is felküldik az űrcég szakemberei, amellyel a Mars légkörében való repülést fogják tesztelni.

[kapcsolodo]a-nasa-mar-tudja-merre-kell-keresni-a-foldon-kivuli-eletet[kapcsolodo]

A 2,4 milliárdba kerülő Perseverance célja hasonlóan a Curiosity-hez, hogy kőzetmintákat vegyen a vörös bolygóról, méréseket végezzen, és életre utaló nyomokra bukkanjon. A Curiositytől eltérően azonban a Perseverance nem fúrója segítségével, a saját kis laboratóriumában vizsgálja a kőzetek kémiai összetételét, hanem robotkarjával vagy távolról szemrevételezi az anyagokat, amelyekről a szakemberek döntik el, érdemesek-e további vizsgálatokra. Amennyiben igen, a marsjáró előkészíti őket a “hazaútra”: összesen 43 mintát képes speciális tárolóenységekbe helyezni és hermetikusan lezárni.

Az összegyűjtött minták aztán valamikor az évtized végén kerülhetnek vissza a Földre egy meglehetősen bonyolult művelet során.

Ennek tervét a Science ismertette még tavaly, amelyet a Qubit szemlézett: az évtized végén egy amerikai leszállóegység érkezik majd a bolygóra egy európai marsjáróval, amely összegyűjti a Perseverance által kihelyezett mintákat, és a rakétába rakja őket.

Ezt követően véghez viszik a történelem első olyan rakétaindítása, amely másik bolygóról történik, ez fogja a Mars körüli pályára állítani a kőzetanyagokat szállító kapszulát.

Ezt veszi majd fel egy európai űrhajó, amely aztán a Földre szállítja a mintákat.

A Marsra egyébként meglehetősen “zsúfolt” időszak vár: ebben a hónapban ez a harmadik szonda, amely elindul a bolygó felé. Július 20-án elindult az első arab marsszonda, a Hope, három nappal később pedig a kínaiak is felüldék a Tianwen-1 nevű marsjáróját.

A fényképek feltöltője és a cikk írója