[sz]Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt[sz]
Interjút adott a Népszavának Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke, aki többek közt arról beszélt, felháborítják azok az állítások, hogy a pedagógusok nem kaptak elég segítséget a központtól a digitális oktatáshoz.

Mint mondta, az oktatásirányítás folyamatosan kézben tartotta és támogatta az eseményeket, és akik azt mondják, hogy nem kaptak elég érdemi segítséget, “és esetleg pontosan tudták előre, hogy ez a vírus jön, akkor jó lett volna, ha szólnak”.

“A járványra, és annak pontos lefolyására senki sem tudott előre készülni, ugyanakkor rövid idő alatt meg kellett oldani a gyermekek, tanulók oktatását. A tantermen kívüli digitális munkarend volt az egyetlen járható út, de ebben a formában, ilyen méretekben ezt még senki sem próbálta ki korábban. Nagyon sok előrelépés történt ebben a 3-4 hónapban, ami nagyban köszönhető a pedagógusoknak, ezt senki nem vitatja. De azt mondani, hogy az oktatásirányítás, a tankerületek vagy a Klebelsberg Központ nem állt be mögéjük, az egyszerűen hazugság”
– mondta Hajnal Gabriella.

Arra a kérdésre, hogy hogyan segítették a pedagógusokat, elmondta, valamennyi célcsoportnak szóló, folyamatosan frissülő módszertani útmutatót tettek közzé, “éjjel-nappal” fejlesztették a KRÉTA-rendszert, értesítették az iskolákat arról, ha egy cég ingyenesen felajánlotta a programjait, alkalmazásait, és mintegy 8 ezer új vagy jó minőségű használt eszközt szereztek be és juttattak el a rászorulókhoz.

“Szerintem megtettük, amit lehetett, aki kérte, annak segítettünk legjobb tudásunk szerint” – mondta.

[kapcsolodo]/digitalis-oktatas-koren-balazs-interju/[kapcsolodo]

Arról is beszélt, hogy a digitális oktatás és a tantermen kívüli, digitális munkarend nem ugyanaz, ugyanis előbbi egy módszertani megközelítést takar, utóbbi pedig a járvány miatt kialakított oktatásszervezési forma, egy munkarend.

Hajnal Gabriella szerint bővült az infrastruktúra az elmúlt időszakban. Jelenleg mintegy 350 ezer digitális eszköz van az iskolákban, az elmúlt két évben 47 ezer laptopot és 30 ezer tabletet küldtek a konvergencia régiókba, a Közép-Magyarországi Régióba pedig 28 ezret.

“Egyetlen kollégával sem történhetett meg, hogy kért és nem kapott számítógépet”
– mondta.

Hozzátette, hogy “nyilván voltak olyan helyek is, ahova nem jutatott el a digitális oktatás”, de ott az iskolák maguk küldték ki a feladatokat a gyerekeknek, akikkel folyamatosan tartották a kapcsolatot, és ellenőrizték is a leckéket.

Azt mondta,

a tapasztalatok alapján fel kell készülnia arra, hogy a normális iskolai menetrendbe beépítsék a digitális munkarend tapasztalatait. Mint mondta, nem akarnak központosítani, mert a pedagógiai munka az iskola feladata, nem a fenntartói.

[next]

Az érettségiről szólva elmondta, hogy még elemzik az adatokat, de úgy tűnik, idén kevesebb a sikertelen vizsga. Ezt onnan tudják, hogy kevesebb diák jelentkezett szóbelire azért, mert az írásbelin nem érte el a megfeleléshez szükséges százalékos arányt. Hajnal Gabriella szerint a sok kritika ellenére probléma nélkül zajlott le az érettségi, amit a “helyzethez képest sikertörténetnek is lehet nevezni”.

Az új nemzeti alaptantervet jó és előremutatónak tartja, a kritizálókról pedig azt mondta, sokan elismerték, hogy nem is olvasták a NAT-ot, és úgy ellenezték a bevezetését.

“Mindenki úgy tett az országban, mintha a NAT szakértője lenne. Folyamatosan arról lehetett olvasni, a magyar tantervből kihagyták ezt, kihagyták azt, a valóság ezzel szemben az, hogy a hiányzónak vélt alkotók döntő többsége benne van… Ez is azt mutatja, hogy a tiltakozók egy jó része nem, vagy nem kellő figyelemmel olvasta a NAT-ot”
– mondta.

Szóba került az iskolaőrség is, amellyel kapcsolatban tisztázta, hogy nem a félelemkeltés miatt vezetik be, hanem azért, hogy megvédjék a pedagógusokat és a gyerekek biztonságát és az iskola rendjét. Emlékeztetett arra, hogy csak ott lesz iskolaőr, ahol az iskola vezetése úgy látja, hogy szükség van rá, nem “erőből” fogják kivezényelni őket.

Azt is elmondta, hogy

az iskolarendőrök feladata nemcsak az lesz, hogy átsegítse a zebrán a gyerekeket. Nagy szerepük lesz például a kábítószer-terjesztés megfékezésében is, ami Hajnal Gabriella szerint több iskolában is problémát jelent.

[kapcsolodo]/civilekbol-is-lehetnek-iskolaorok-akiket-par-hetes-tanfolyamon-kepeznek-ki/[kapcsolodo]

A fényképek feltöltője és a cikk írója