Teljesen természetes a legtöbb ember életében, hogy reggel egy jó adag kávéval indítjuk a napot. Ettől kicsit felfrissülünk, magunkhoz térünk, és jobb esetben még a kedvünk is jó lesz. A koffein csodákra képes, de azért a kávé mennyiségére pont ezért nem árt figyelni. Mivel a koffein nem csak kávéban van jelen, hanem az energiaitalokban, így jó, ha bizonyos dolgokat tud róla az ember.

  • A sötétebb, pörkölt kávészemek sokkal kevesebb koffeint tartalmaznak, mint világosabb társai. Ennek az oka, hogy a pörkölés során a koffein elég.
  • A kávéban 3-szor több koffein van, mint a kólában vagy a teában.
  • A koffeinérzékenység genetikai eredetű.
  • Az I. és II. világháború idején a katonák koffeinkapszulákat szedtek az éberség megtartására.
  • Világszerte a felnőtt emberek 90%-a valamilyen koffeintartalmú italt fogyaszt.
  • Világviszonylatban a finnek fogyasztják a legtöbb koffeint, kávé formájában. 1 főre levetítve ez nagyjából 10 kg kávét jelent évente.
  • A koffein orvosi neve 1,3,7-trimetilxantin.
  • A kávé vizelethajtó hatással bír.
  • A kávé és a tea mellett mintegy 60 növény tartalmaz még koffeint.
  • A koffeinmentes kávé nem teljesen koffeinmentes, ugyanis még mindig 8,6–13,9 mg koffeint tartalmaz. 
  • Kimutatások bebizonyították, hogy napi két csésze kávé serkentőleg hat a nemi életre, de ennél több már a visszájára fordítja.
  • A pestis megfékezésére kávét ajánlottak, persze nem volt hatásos.
  • A koffein átmenetileg bizonyítottan növeli a tanulási képességet. Szintén növeli a megértést, a memóriát, a reflexeket, és a tiszta gondolkodást.
  • A nemzetközi Olimpiai Bizottság betiltotta a koffeint a versenyeken, mivel növeli az állóképességet.
  • A túlzott koffeinbevitel -akár kávé, akár energiaital- függőséget okoz. Elvonási tünetek 12-24 órán belül jelentkeznek és eltarthat akár 2-9 napig. Tünetei jellemzően fejfájás, fáradtság, depresszió, ingerlékenység, és csökkent energia szint.
  • Mára már a kávé a víz után a világ második legnépszerűbb itala lett.
  • Az első kávéház hazánkban 1727-ben nyílt meg Budapesten.
  • A koffein blokkolja az ébrenléti órákban az agyban felhalmozódó, alváskiváltó hatású vegyületet, az adenozint. A koffeinnek van egy másik, kevésbé ismert hatása is: először ugyanis nyugtat. Szóval, ha okosan fogyasztja az ember, akkor élvezheti előnyös hatásait.
  • Tény, hogy a koffein felgyorsítja az anyagcserét, de hossztávú kutatás még nem mutatta ki, hogy egy fogyókúrában mekkora szerepet játszhat.
  • Kevesen tudják, de koffeinnek fájdalomcsillapító szerepe is van, nem ritka, hogy némelyik fájdalomcsillapító tartalmaz egy presszó kávényi koffeint. Ennek az az oka, hogy gátolja az adenozin nevű anyag hatását, blokkolva a központi idegrendszer adenozin-receptorait, így közvetve fejfájáscsillapító hatást fejt ki a keringés szabályozásával.

The post 20 meglepő tény, amit nem tudtunk a koffeinről appeared first on BővebbenPortál.com.

A fényképek feltöltője és a cikk írója